اهمیت ثبت برند یا علامت تجاری
آیا تاجرهستید؟ کسب و پیشه ای دارید؟ به تازگی فعالیت تجاریی را شروع نموده اید؟ برای کسب موفقیت باید اصول و قوانینی را رعایت و در مسیری مشخص گام بر دارید.
به عنوان صاحب یک کسب و کار، پس از تایین هدف نیازمند شناسنامه ای برای فعالیت تجاری خود خواهید بود. بدین معنی که مشتریان باید شناسایی لازم را از شما داشته باشند. در این مسیر اولین گام طراحی یک نشان و یا به قول امروزی ها لوگو است. نشانی که آماده می کنید نمایه کار شما خواهد بود. از شرکت خدماتی گرفته تا کارخانه تولیدی ، برند شما نیازمند شناسه اختصاصی می باشد. پس در اختیار داشتن لوگو جز اولین نیازهای مهم برندسازی خواهد بود. اما لوگوی خود را چگونه انتخاب کنیم؟
خطایی که اکثرا در این مرحله رخ می دهد اتکا به قابلیت های شخصی می باشد. شما هر چقدر که هنرمند و خلاق باشید نباید لوگوی برند خود را طراحی کنید. طراحی لوگو، یک تخصص ویژه است و باید به مراکز خاصی مراجعه کنید. البته می توانید نظرات و ایده های خود را با تیم طراحی لوگو در میان بگذارید اما هرگز شخصا نسبت به طراحی لوگو اقدام نکنید. صرف اندکی هزینه در این مرحله نقش مهمی در موفقیت برند شما در بازار خواهد داشت.
نکته قابل توجه دیگر، به مفهوم لوگو باز می گردد. بسیار دیده شده که برندهای موجود در بازار از لوگوهایی استفاده می کنند که در برقراری ارتباط با مشتری ناموفق هستند. به عنوان مثال دست کم ۱۰ شرکت بزرگ در آمریکا طی ۵ سال از زمان فعالیت خود تغییر لوگو داده اند.
آیا آنها از تیم های طراحی حرفه ای برخوردار نبوده اند؟ پاسخ مثبت است اما بدانید هیچ کس به اندازه به اندازه خودتان دلسوز برند شما نیست، پس باید سختگیر باشید و از تعجیل دوری کنید.
از تیم طراحی بیش از یک نمونه یا اصطلاحاً اتد درخواست کنید. پیشنهادات خود را ارائه کنید و در نهایت با تامل به لوگوی مناسب نزدیک شوید. در مرحله آزمون و خطا از نزدیکان کمک بگیرید زیرا پس از مدتی چشم شما به طرح های ارائه شده عادت می کند و از درک ایرادهای موجود در آن عاجز می شود. مایک باتلر از گرافیست های مطرح کانادایی در این رابطه می گوید: لوگو ویترین یک تجارت است. هر چقدر مرتب و کامل آماده شود به همان میزان در جذب مشتریان موفق تر خواهید بود. باید همه گروهها با سلایق مختلف را راضی کنید پس لوگو زبان ارتباط با مشتری است.